sobota 27. března 2010

Maya: Skrývaný

Universal Music
2007

hodnocení: 3/7
psáno pro Rock & Pop

Darek Král bývá označován za českého Mikea Oldfielda a dvě doposud vydané desky jeho projektu Maya patří k povinné výbavě diskoték tuzemských příznivců syntezátorového new age popu. Nové album Skrývaný Mayu představuje trochu překvapivě v dosud nejpísničkovější podobě. Ne že by byl tento druh tvorby Královi úplně cizí, tentokrát se ale nejedná o několik songů soupeřících o místo na desce s instrumentálkami, nýbrž písňová forma prostupuje celou nahrávkou.
Nejde o žádné utajené hudební klenoty– většina skladeb kolem vás při zběžném poslechu jen tak prošumí, aniž by zanechala nějaký hlubší dojem. Spíš než na Krále za to ovšem padá vina na jeho spolupracovníky. Nora Grundová sice vzhledem i pěveckým výrazem zapadá do stereotypního obrazu éterické newageové divy, role vypravěčky písňových příběhů jí ale už tak dokonale nepadne.
Navíc jí dvorní textař projektu Adam Suchý vkládá do úst jedny z nejneohrabanějších vět v historii české pop music – viz úvodní skladba Může být se školáckými rýmy typu z výšky/křížky, hejna/stejná apod. Vzato kolem a kolem, je ale album Skrývaný mnohem menším zlem, než by se podle strašidelného obalu mohlo zdát.

Tahle recenze vzbudila snad nejvíc kontroverze ze všech textů, které jsem kdy napsal. Mezi reakcemi ublížených fanoušků Mayi nechyběly obvyklé rady typu „nejdřív zkus sám něco složit a pak si dovoluj kritizovat,“ ale ani vyložené nactiutrhačné lži, jakou je tvrzení, že jsem neúspěšným autorem hudby ne nepodobné té na recenzovaném CD. Z celé debaty čiší naprosté nepochopení role hudební publicistiky, projevy většiny účastníků (čest výjimkám, k nimž patří i pánové Darek Král a Adam Suchý) by pak mohly sloužit jako postatný argument pro zavedení moderovaných diskuzí na internetových stránkách (přejdi na diskuzi).

Žádné komentáře:

Okomentovat